Monday, November 19, 2007

صرخة تانية لنفس المطلقة المكبوتة


سُئلت أكثر من سؤال في أكثر من موضوع لم أذكره في بلوجي السابق (صرخة مطلقة مكبوتة )
وقالت لي الكثيرات من صديقاتي: أرجوكِ قولي كل ما عندك وفضفضي ولا تخفي شيئا لعل أزواجنا يشعرون بنا -المتزوجات منهن طبعا، والمطلقات منهن لعل كلامي يشفي غليلهن مع أني طلبت منهن الكتابة والفضفضة لما وجدت في ذلك من أثر طيب في نفسي وفتح المجال للنقاش وتبادل الآراء والمواقف المختلفة التي يصعب على الناس فهمها بل وتصديقها في بعض الأحيان.

أسباب طلاقي

أعزائي .. لم أذكر أسباب طلاقي لاعتقادي أنها ليست محور المشكلة وليكن السبب الرئيسي من وجهة نظري وجيها جدا ولكن من وجهة نظر الآخرين غير ذلك. وأحب أن أوضح أنها مشكلة تواجه كثيرا وكثيرا من الزوجات في وقتنا الحالي، ومنهن من ترفض الاستمرار مثلي ومنهن من ترتضي الحياة كما هي لأسباب عديدة من أهمها وجود الأولاد ورغبة الزوجة في الستر والحياة كما هي مثل ما يقولون (أهي عيشة والسلام وظل راجل ولا ظل حيطة).

وهذه المشكلة -التي هي سبب طلاقي- هي اعتماد الرجل على المرأة، وأعني في كل شيء (ماديا ومعنويا) وهذا أصعب شيء ممكن يدمر العلاقة بين الزوجين، ولا أعني ذلك عدم المشاركة في متطلبات الحياة -لا سمح الله- حتى لا تظنوا بي الظنون؛ فالمشاركة مطلوبة ولكن الاعتمادية شيء آخر هو ما أعنيه وكأنه حق مكتسب للرجل لا يرضى بديلا عنه ولا يرضى أقل منه إذا سمحت به الزوجة منذ البداية.

لا أعلم لماذا يشكل هذا الموضوع نسبة كبيرة جدا من الزيجات الآن؟ هل الظروف الاقتصادية الصعبة التي تمر بها البلاد؟ أم الأهم من ذلك غياب الدين في حياتنا؟.. أنا رأيي الشخصي أن غياب الدين والجهل بمعرفة دور الزوج الحقيقي في حياة الأسرة هو السبب ويؤدي ذلك انهيار تام للعلاقة بين الزوجين لاعتماد الزوجة على نفسها في كل شيء وفقدها احتواء الزوج وعدم تحمله للمسئولية فتختل موازين الحياة وتنهار الأسرة ويفقد الزوجان احترامهما لبعض، ثم.. تعلمون الباقي حضراتكم.

وبعد الانهيار -والذي لا يكون سهلا كما يتصور البعض، وإنما لا بد من وجود تنازلات من قبل (عادة) المرأة إذا كانت هي المطالبة بالطلاق- يبدأ الابتزاز المادي وطلب التنازل عن المؤخر (إن وجد) والنفقة وأي التزامات أخرى في مقابل حصولها على الطلاق (وإذا كان عاجبك، ولو لم تتنازلي خليكي كده مثل البيت "الوقف" لا زوجة ولا مطلقة وأنا من بكرة هتجوز ست ستك) طبعا هذا قبل نظام الخلع.

الواقع يتكلم

على فكرة أنا لا أقول قصصا وروايات إنما حقائق وربنا شاهد على كلامي وحدثت معي أنا شخصيا وتنازلت بالفعل عن كل شيء في مقابل الحصول على الطلاق، وبعد التنازل المغلف بالقهر والإذلال حتى تنجو المرأة من هذا الطوق تبدأ الأطواق الأخرى في فرض حصارها على الرقبة المجروحة التي لم تشف بعد من جرح طوق الطلاق وهي أطواق الأهل وما أدراك ما أطواق الأهل.

"أنت السبب".. "لم تقيمي لنفسك كرامة من الأول".. "لو لم تكوني على هذا الحال لم يكن قد عاملك بهذا الشكل"... وأشياء أخرى من هذا القبيل، ثم يأتي التضييق: (رايحة فين وجاية منين وشغلك بيخلص إمتى)، مع العلم أنهم يعلمون مواعيدها من قبل، و(من الذي يكلمك في التليفون ده ووووو .... إلخ).

فيض من الأسئلة التي تحرق الدم والتي لم تكن تثار وأنت فتاة لم تتزوج بعد. ولكن بعد الطلاق يتبدل الحال ويصبح على المطلقة من المحال لأنها لم تعد "بنت البنوت" وهي الحالة التي يستحيل معها الخطأ كما يعتقد البعض وإنما أصبحت كمن هتكت عرضها ومستباحة لأي شخص وتقال لها بصراحة ووضوح: (إنتي خسرانة إيه، متجربي ولو مش مبسوطة خلاص ولا يهمك عادي) وكأن الخسارة التي تخسرها المرأة هو غشاؤها فقط وبدونه تصبح في نظر الآخرين وهي بدون زوج عاهرة ومستباحة لأي شخص.

الزواج العرفي

عفوا يا سادة لصراحتي ولكن هذا ما يحدث ولا تستطيع بعض المطلقات قوله لخجلهن منه، ومنهن من لا يقلن لأنهن -والله أعلم بما في النفوس- يردن ذلك، ولكن للأسف معظم الرجال لا يفرقون -إلا ما رحم ربي- بين هذه وتلك، ويدفعون بالمطلقة لأكثر من اتجاه من إحباطها من هذه النظرة.

فمن المطلقات من تنحرف ومنهن من تتزوج عرفيا -وهو موضوع منتشر جدا لأبعد الحدود الآن بين المطلقات والأرامل.
وحتى ذلك الزواج له شروط وأسباب وجيهة عند الرجل كأن يقول الرجل من هؤلاء: (مراتي غيورة جدا عليا ورافضة تماما إني أتجوز تاني عليها وأرجوكي أنا محتاجلك جدا ومش عايز أعمل أي حاجة غلط تغضب ربنا ومقدرش أستغنى عنك أبدا واستحمليني لغاية ما أقدر أقنع زوجتي وعلشان كمان أولادي.. أرجوكي اقفي جنبي علشان أقدر أكمل حياتي...) إلخ هذا الكلام الذي يوجع القلب ويدوخ المشاعر المكبوتة والمحتاجة لأن تخرج في النور وليس في الظلام.. بالله عليكم أهذا ما يحدث أم أنا "غلطانة"؟.

وتصدق المطلقة المسكينة الوحيدة المشتاقة للحب والحنان والاحتواء والحماية والأمان المزعوم الذي يعوضها الفشل السابق وتطلب العفة في الحلال، وتقبل هذا الوضع "المهين في نظري" على أمل أن يكون في النور.

ويحدث بعد ذلك شيئان: إما أن يأخذ هذا الزوج متعته التي افتقدها مع زوجته وأم أولاده سواء كانت العاطفية أو الجنسية ويفيق بعد ذلك على عدم قدرته على مواجهة زوجته بالأمر فيأخذ قراره بترك الزوجة الثانية وبسرعة قبل أن تحدث الكارثة،
أو تحدث الكارثة بالفعل (عن طريق ولاد الحلال طبعا) وتعلم الزوجة بهذا الزواج وهنا يبدأ "السيناريو" المعروف لدى الجميع وتضع الزوجة الأولى الزوج في الاختيار المعهود (يا أنا يا هي يا روح ....... ما علينا) وطبعا بمنتهى السهولة تذهب للجحيم الزوجة الثانية إرضاء للأولى وتعيش المأساة مرة أخرى.

تعدد الزوجات

ولي هنا وقفة -يا جماعة- مع الزوجة إذا أراد زوجها الزواج بأخرى، وهذه مشكلة أثيرها ليس لكوني مطلقة وأقبل (طبعا مش بمزاجي) الزواج من شخص متزوج ولكن بعلم ورضا زوجته حتى يمكن أن تستقيم الحياة كما ذكر الشرع، وهذه هي المشكلة التي أفجرها بمنتهى البساطة يا سادة وهي أن الزوجات يقبلن (آه والله) أن يكون لأزواجهن علاقات من أي نوع غير سليمة ولا يقبلن أن يكون لهم زوجة أخرى.

وهذا ما يحدث يا سادة وسمعته من أفواه الزوجات "العاقلات المتدينات" وهن يقلن: (يمشي زي ما هو عايز ويعرف زي ما هو عايز وي.... زي ما هو عايز ...... لكن يتجوز لا وألف لا).. بالله عليكم هل هذا يرضي الله عز جل؟؟.

أنا لا أناقش ولا أفتح موضوع تعدد الزوجات لأنه قتل بحثا قبل ذلك، والزوجات لا يقتنعن ولا بعد مائة عام به، ولكن أطرح قضية ملايين المطلقات والأرامل -وأنا واحدة منهن- وما لهن من متطلبات مادية ومعنوية وجسدية، وكيف نتعامل مع هذه القضية وهي مشكلة أصبحت خطيرة بالفعل ولا داعي لأن ندفن رءوسنا في الرمال ونقول أمام المرآة: إحنا تمام وبمب!! زي ما قال وزير الصحة في فيلم النوم في العسل

عروض سرية

يا جماعة أسفة جداً أثقلت عليكم هذه المرة، ولكن طلبتِم مني الفضفضة، وهأنذا أفضفض ببعض المآسي التي مرت بي منذ طلاقي وحتى الآن، ومن أصعبها عروض الزواج السرية الكثيرة جدا التي عرضت عليّ من قبل رجال غاية في الاحترام والتدين، ولكن نظرة المجتمع أيضا لمن يتزوج زوجتين نظرة عقيمة جعلت الرجال يخشون المغامرة ويبعدون تماماً عن الشرع مقابل إرضاء الناس والمجتمع والعرف، ويبعدون كذلك عن المثل القائل "زوج الاثنين يا فاجر يا قادر

وطبعا لا يجرؤ أي شخص على البوح بما يريد من زواج إلا إذا كان من الجرأة بمكان لتحمل ما يحدث له أولا من قبل زوجته ومن قبل المجتمع المحيط به، وطبعا لازم يأتي على المسكينة التي تقبل الزواج السري ولازم تستحمل أي شيء من اضطهاد وعدم خلفة ووووو...، إذا كان عاجبها

ونأتي لنوع آخر من عروض الزواج للمطلقة من أزواج يريدونهن أمًّا بديلة لأولادهم لموت الأم أو طلاقها، وذلك في مقابل البيت والأسرة المفتقدة التي تحتويها بكل الحب والحنان... إلى غير ذلك من هذه الشعارات.

وتقبل المطلقة وتدخل الحياة بأمل جديد وتفاجأ بحياة لا بد من أن تعيشها بدون أي شكوى ووجود مسئولية أولاد ليسوا منها، وإجبارها أن تكون أمًّا بديلة لهم بدون حتى مقابل معنوي من الإحساس بها كأنثى أولا قبل فرض الأمومة عليها ومنعها في معظم الأحيان من أن تكون أمًّا لطفل من أحشائها.

وسوف تقولون لي بأنها تعلم ذلك من قبل الزواج؟؟ وإيه إالى غاصبها ؟؟ ولكن أقولها لكم : ليس كل مطلقة تقبل الزواج من رجل له أولاد تقبل بصدر رحب 100%، وقبول الفكرة لا يكون إلا لظروف معينة، ومهما كانت درجة حبها لهذا الشخص يظل لـ "عبء الحياة ومتطلباتها الشخصية كأنثى" قدر كبير داخلها، ويكون خوفها الشديد والمريع والشنيع من
الفشل مرة أخرى هو الدافع لعدم الشكوى من أي شيء. مهما كانت

وذلك مما يضطرها إلى تقبل الحياة كما هي، وهذه هي المشكلة الكبيرة جدا جدا التي أختم بها كلامي مع أني لا أريد التوقف، ولكن حتى لا أكون ثقيلة بقدر كبير هذه المرة.

فمن أهم مشاكل المطلقة المقبلة على زواج ثان خوفها الشديد من الفشل الثاني لأن وقتها المجتمع من حولها لن يرحمها، وسيلقي عليها كل اللوم والعتاب وتبعية أي فشل آخر وكأنها المسئولة الوحيدة عن الطلاق وانهيار الأسرة وليس الرجل.
فعند اختيارها أي شخص مرة أخرى حتى لو كان هذا الاختيار تحت أي ضغوط مثل الحاجة -سواء المادية أو المعنوية أو الجنسية- فإنها تستبعد تماما أي فشل مرة أخرى وتتحمل وتتحمل حتى لا يقال إنها فاشلة ولا تستطيع الحياة مع الرجل وهو الملاك الطاهر البريء. إلي الجناحات طالعة من قفاه

سامحوني إذا كنت قاسية بعض الشيء على الرجل، ولكن لا أنكر أنه يوجد رجال أفاضل يستحقون الإجلال والتقدير ويعلمون جيدا حق المرأة ويحافظون عليها، ولكن يا سادة هذا جزء صغير مما يحدث في مجتمعنا الحالي مع المطلقات.
وكلنا يعلم ذلك والرجال والزوجات يعلمون ذلك، ومع كل هذا فستظل الزوجة ترفض زواج زوجها مرة أخرى ليعف امرأة مطلقة أو أرملة، وسيظل الزوج يعرض الزواج السري على المطلقة، (وكفاية عليها كده)، وستظل المطلقة تعاني من مجتمع ينظر لها على أنها درجة (ثالثة كمان) وليست ثانية وذلك لمجرد أنها مطلقة.

وإذا كنت "غلطانة" في حاجة أرجوكم صارحوني وبدون إحراج.

وآخر كلمة قالتها لي صديقة في أثناء طلاقي: (خدي بالك، بعد كده إنتي سوف تُختاري) -بضم التاء- ولا تَختاري (بفتح التاء).. فكروا فيها براحتكم.

22 comments:

habiba said...

يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم

محدش استفتحنا ليه يا اخوانا؟؟؟؟

لعل المانع خير :)))

وسام فؤاد said...

إيه؟.. بتسربعي الناس ناس ليه؟ أنا رأيي يا ستنا وتاج راسنا إن المطلقة هيا اللي بتساعد المجتمع يضعها في هذه الفئة النفسية المقهورة. لكني أظنك مقاتلة من نوع خاص، وبإمكانك ومدونتك أن تصنعي فارق.
شئ يضايق أن تكون هناك هذه الروح الذكورية لدى المجتمع الذي نعيش فيه، فلا احترام للمرأة إلا من بوابة أبوها أو زوجها. وظني أن المرأة المحترمة قوية الشخصية صاحبة القلم المحترم والحاد في نفس الوقت يمكن أن تصنع فارقا.

على الهامش:
أولا: أول ما قريتها قلت: يااااااااااااااااااااه، ده انتي مبقوقة بشكل صعب أوي.
ثانيا: ليش ما فكرتي تنشريها في إسلام أونلاين؟
ثالثا: نسيت..!!

habiba said...

يا باشا لو نركز بس شوية
د منشورة من كام شهر بس حضرتك يظهر مش متابع :) مع عميق تقديري لحضرتك

وبعدين انا مش بسرع حد ولا مبقوقة سيادتك انا بس مفروسة شوية

وبعدين تساعد ايه بس يااستاذنا ؟ هيا كل حاجة الست مسئولة عنها وهيا السبب ؟ يعني عايز الستات تمشي شايلة يافطة وتقول هييييييييه انامطلقة ومش مقهورة ؟؟ خليكوا شوية عادلين يا جماعة وراجعوا نفسكم قبل ما ترموا كل الطين على الست وخصوصا وهيا مجروحة

تقبل مني 955 كيلو ونص احترام وتقدير

Anonymous said...

الأخت حبيبة
انا عايز أسألك لماذا لم تذكري تفاصيل طلاقك عشان يكون درس وعبرة لغيرك يستفدوا منه .. انتي قلتي المسائل المادية بس مش مفسرة
ثانيا : انا معاك قلبا وقالبا فيما قلت ومعاك ان فعلا الرجال بيجوا عند حتة الخوف من زعل الزوجة وطلبها الطلاق ، أو عشان مشاعر اولادهم الي ارتبطوا بيهم ويفكروا جيدا في الزواج مرة أخري وليس شرطا من المطلقة تحديدا بس خليني وانا محايد اقول لك انتي صح وهما برضه - مش كلهم يعني - معذورين لن في فعلا ناس انا اعرفهم بيتهم اتهدم والزوجة طلبت الطلاق لمجرد أن عرفت أن زوجها يعرف عليها ويفكر في زواج وايه سري كمان فما بالك بقي لو علني
انا انبسط جدا من مدونتك وصرختك وتعلمت منها اشياء كثيرة جعلتي حزين لك ولكل مطلقة أو من لم تتزوج عموما بس حاسس اننا برضه محتاجين نعلم الستات المتزوجات أن الشرع سمح بالزواج وبلاش يعقدوا الدنيا .. الواحدة من دول تعمل شيخه للاسف ولما تيجي سيرة الزواج تلجأ للجهل وتقول الناس هتقول اتجوز عليا ليه ؟ والناس - خدي بالك مش الدين- هتقول اني وحشة أو اني مش مكفيه .. للاسف دي برضه عقلية ستات متجوزين عشان كده رايي ان الغلط علي الرجال والنساء معا ،أما المطلقات فلهن الله بس عايز أنصح كل مطلقة انها تكون في حالها عشان للاسف الرجالة بتعتبر المطلقة التي تلبس وتتشيك أوي أو الي بتاخد وتدي مع كل الرجالة سهلة ودي لاحظتها في صديق نتن لقيته هات يا انسجاب في الكلام مع واحدة عرفت منه بعدها انها مطلقة وكان رده أن الستات عموما هي الي بتغري الرجال علي معاكستهم
واحد متعرفهوش بس عجبته مدونتك

habiba said...

أخي العزيز إلي معرفوش

مقولتش للراجل الي يريد الزواج يهد بيته ولو شايف ان زواجه يهد بيته بلاش منه خالص ويرضى بقسمة الله سبحانة وتعالى ولكن مياكلش دماغ واحدة مطلقة مثلاً ويقولها نتجوز سري علشان بيتي ميتهدش ولا ياخد ويدي معاها زي ما بتقول وفي الآخر تبقى هيا الي بتغريه زي ما حضرتك بتقول
وأقولهالك وأنا أعنيها بصدق مفيش واحدة محترمة - إلا من رحم ربي - بتفتح مجال مع رجل إلا إذا كان هو إلي بدأ بالكلام وأولها ((محتاااااااااااااااجلك)) الكلمة دي بتعمل مفعول السحر عند المرأة مش المطلقة بس وما يستتبعها من أي أحداث أخرى سواء صح أو غلط
إلي بقوله ده حقيق مش روايات وما أطلبه هو بس أن نتقي الله في أنفسنا قبل الآخرين ونتقي الله في المطلقة لأنها مش شرط إنها علشان ربنا سبحانة حطها في الظروف دي إنها تكون سهلة ومستباحة كما قولت سابقاً ومش علشان بتتكلم تبقى كده وإلا تدفن نفسها بالحيا وتقفل عليها لغاية ما تموت؟؟

سعدت بيك وأهلا بيك في مدونتي المتواضعة ولك جزيل الشكر

Unknown said...

ما هو انت مش بتقولي لأي حد
بتنزلي بوستات في الخباثة
وبعدين بطلي تنزلي بوستات قديمة
ده بقاله ييجي سنتين
من قبل اختراع المدونات
سمعينا صوتك بحجاة جديد
يلا خلاص بقى

habiba said...

بالراحة شوية يا استاذ أحمد عليا يعني لازم الناس كلها تعرف اني مطلقة ومقهورة من سنين :) ارحمني شوية بقا

حمدالله على سلامتك وفينك من زمان على مدونتي المتواضعة

وحشتنا اوي

Unknown said...

انا بصراحه مش شايف مشكله في الرجل او الست المطلقه
انا عادي بالنسبه ليا
كلهم بشر و ممكن يكون الخطأ مش من الاتننين ممكن الخطأ توليفه و ممكن من الراجل و ممكن من الست
نظره المجتمع خاطئه بس انا عادي جدا
بس الاول الواحد يجهز بعدين يفكر في الجواز اصلا

Omar... [ خروشات ] said...

....

ملــح على جرح..؟

موش عارف انا حسيت انك ماسكة كيس ملح رشيدى و كبستيه على جرح فى ضهر المجتمع عامل نفسه موش شايف الجرح

قال ايه؟ عشان الجرح فى حتة مدارية مثلا

قال يعنى الجرح زى دمل مستخبى فى ضهر بنى ادم رخم واليط ومتكبر

الفايدة الوحيدة من كتابتك هيا
ان انتى اول سيدة تكتب كلام ساكت فى حناجر مكتومة

اصرخى يا ستى وهيصى يارب تصحى اهل الكهف حتى


مساء الخير على الجميع

عمـــــر،

habiba said...

أخي العزيز محمد صبحي
والله يا أخي انا لا أتهم الرجل ولا المرأة وقبل ذلك قولت إن فيه خلل وليس بالضرورة أن يكون سبب الخلل أي منهم وليس بالضرورة برضه أن يكون الاثنين أو واحد منهم سيء والتاني هو الي كويس
الموضوع ببساطة شديدة فيه ظلم بييين واقع على المرأة من الرجل والمجتمع لأنهم بيعتبروها هيا المفرطة في نفسها وهي التي تغوي الرجل كما قال الأخ الي معرفوش علشان بتلبس او تتشيك او ما شابه ذلك وكأن المطلوب منها تظل متقوقعة في بيتها لحين أقرب الآجلين الجواز او الموت ولو اضطرت تنزل علشان أكل العيش خليها ماشية جوه الحيط من جنبه وتلبس خيش علشان محدش يبصلها ويتفتن منها

الموضوع مش كده خالص ...الموضوع ثقافة وفهم واحساس وكما قيل الاحساس نعمة والقلب على القلب رحمة

للأسف لسه معندناش ثقافة التعامل مع المطلقة بأدب واحترام بدون شهوانية ولا نظرة كويسة لأدميتها وظروفها وده محتاج منا شوية احترام لنفسنا قبل الآخرين ومفيش مانع يعني الشاب الي لسه متجوزش يفكر في واحدة مطلقة أعتقد دي مفيهاش حاجة

ربنا يكرمك وتلاقي الزوجة الصالحة الي تقر عنيك وحياتك وأهلا بيك معانا دايما وربنا يكرمك

habiba said...

أخي العزيز عمر
ملــح على جرح ... تعبير جميييييل أوي يا أخي وسعدت بيه لأنه برضه جرحي أنا والملح وجعني أوي لكن أهو بيشفي ساعات وبيطهر

عارف مش قصدي والله أجرح أي حد ولا أضايق أي حد وبطلب من أي حد زعل مني إنه يسامحني لأني مش بحب حد يزعل مني ولكن غصب عني فتحت جروح محدش واخد باله منها وكله بيخاف ويتكسف وانا اولهم والله بس كفاية بقا لازم نفوق ستات ورجالة وبلاش نظلم بعض ... لا راجل يستقوى على ست غلبانة عايزة تعيش ويقهرها سواء مراته او عايز يتجوزها ولا ست تدور على راجل متجوز وترمي شباكها عليه وتقول حقي ومفرطفيهش زي نيلي ما بتقول في الفوازير
أرجوكم خلينا نحترم بعض ستات ورجالة ونحترم أدمية بعض ونحترم بيوت بعض ونحب بعض وبلاش بقا بهدلة في ولاد الناس برضه سواء رجالة أو ستات ... والله أعلم

سعدت بيك أوي يا استاذ عمر وأهلا بيك زبون دائم ومتميز في تعليقاته في مدونتي المتواضعة

Omar... [ خروشات ] said...

....................................
المشكلة يا حبيبة انك لو حطيتى كل ملح البحار على جروح المجتمع؟

الملح هيزهق و يتحول لزئبق مثلا

يأساَ من جدوى تاثيره على جرح مزمن فى مجتمع وارم عقد و انفصام وتربية خاطئة و طموحات مسمومة و مبادىء موقوفة التنفيس قصدى التنفيذ

على كل حال، ادييكى بتتكلمى بالنيابة عن
الحناجر المكتومة.. للنساء المكلومة

و دى بداية كويسة لاى ست مظلومة
......
...
..
.

حضرتك لسه حاسة انك قرفانة؟


نلتقى فى المسرات

habiba said...

أخي العزيز عمر
بلاش زئبق الله يخليك علشان منموتش حد مننا خليها ملح اهو يحرق بس ميموتش واهي محاولة وانا عارفة إنها ملهاش لازمة (كمالة الأرف ) بس اهو تنفيس وخلاص ونحاول مع اولادنا نفهمهم الحياة صح بدل ما يطلعوا متخلفين زي فئة كبيرة من المجتمع (إلي عنده ولاد بقا ربنا معاه وبدعيله) وبشكر ربنا كتير إني مخلفتش علشان مموتش حسرة على المجتمع إلي ممكن ولادي يتربوا فيه ومقدرش اعملهم الي انا عايزاه ومحدش الله يكرمكم يطلع ويقولي البيت هو الأساس علشان متخنقش زيادة
البيت مهم لكن مع الارف الي موجود ابقى سلملي على البيت

شكرا استاذ عمر وابقى معنا بعد الفاصل

Omar... [ خروشات ] said...

شوفى يا ستى

بتشكرى ربنا انك مخلفتيش عشان متموتيش حسرة على مستقبل اولادك فى المجتمع الخنفشارى بتاعنا

ماشى يا ستى من حقك تقولى كده

بصى اللى نغص عليا عيشتى الواد عمر ابنى الضغير

امبارح قاللى عبارة غريبة
.....................................
بابا؟ حضرتك ممكن تدينى 50 جنيه عشان رحلة القرية الفرعونية والا هتقول بعدي بعدين بعدين يا بنى.... زى عوايدك؟

اصل انا عارفك يا بابا حضرتك موش بتهنج اللا لما ترجع البيت فقط
تصبح على خير يا حاج

.....

ثم مضى الولد الى حال سبيله كانه كان راجع من غزوة بدر وانتصر على قريش اللى هوا انا يعنى

وقتها؟ حسيت انى تركت للمجتمع عيل صالح يظروط المجتمع بلسانه الطويل و افكاره اللى بتنط لفوق

موش بتنط لتحت زى افكارنا لما كنا فى سنه


عرفتى ليه بختلف معك الان فى مسالة الظروطة قصدى مسالة العيال؟

على فكرة؟ هابقى اسلملك على الارفف والبيت يمكن يقطع فيكى و تغيرى رايئك
...................................


صوت نححنه ثم ..... صمت ثم...... اسدال الستار

وينتهى التعليق

habiba said...

هاهاهاهااهاهاهاهاهاهااه
بجد ضحتني وانا مش عايزة

بجد ولد صحيح

ولسه يا بني ادمين
العيال هيربونا اكتر وأكتر

الـسـيـدة نـون said...

حبيبة
عايزة اقولك على حاجتين
اول حاجة انا اتطلقت مرتين من جوزى
بس الحمد اله رجعنا لبعض تانى
وفعلا انا مريت زيك بحكاية تحكمات الاهل فى الست المطلقة واللى تقريبا ماكنتش موجودة لما الواحدة ماكنتش لسه ااتجوزت
بس بصراحة
انا كنت عنيدة شوية فى الموضوع ده
لانى بعد طلاقى كنت مصرة بشدة انى اقعد لوحدى فى البيت مع ابنى
لانى مقتنعة تماما ان اللى عايز يعمل حاجة غلط هيعملها حتى ولو كان قاعد فى وسط قبيلة
ولانى مقتنعة ان الانسان الحر هو اللى بيحط على نفسه رقيب
الرقيب ده بيكون ضميره والتزامه الدينى

ثانيا انا فعلا كنت بسمع من اصحابى جملة عايز يعرف عليا يعرف عايز ينام مع واحدة غيرى ينام لكن يتجوز اهه ده اللى مش ممكن ابدا
انا بقى كنت العكس كنت اقول لجوزى اياك والزنا لو واحدة عاجبتك اوى اتجوز لكن اوعى والغلط
اوعى تخاف منى ومتخافش من اللى خلقنا
اوعى تعملى حساب وتقول فى نفسك دى هتزعل لو اتجوزت عليها فتقوم تزنى بواحدة
لا
انا عندى انك تقولى انك عايز تتجوز وساعتها نفكر سوا ممكن نعمل ايه
علشان لو كنت مقصرة معاك فى حاجة ومش هاقدر اعملهاللك هاكون اول واحدة تقوللك اتجوز لكن لو عايز تتجوز فراغة عين مش اكتر ساعتها هاقوللك طلقنى

لكن عمرة ماكنت هاسمحله ابدا انه مايعملش حساب لربنا
ودى كانت دايما نقطة خلاف بينى وبين صحباتى اللى كانوا دايما يتهمونى بالجنون
بس انا من جوايا بكون راضية عن وجهة نظرى
لان اللى مايعملش حساب لربه ويعمل حساب للناس بيسقط من نظرى اوى

عموما موضوعك واقعى جدا
وان شاء الله تلاقى انسان بيخاف من ربنا ويكون بيحبك فعلا ويعوضك عن اى شئ وحش شوفتيه فى حياتك

اختك خيخة

habiba said...

اختي العزيزة جدا خيخية
سلم لسانك والله إلي ما يخاف ربه فعلاً ميستحقش يعيش
وانا معاكي لو كان عندي طفل وليا بيت طبعا كنت رحت اعيش فيه لكن طبعا رجعت بيت اهلي لأني مليش غيره والحمد لله طبعا اني ليا مكان ارجعله بدل ما اكون في الشارع

صدقيني كلامك جميل ومقنع جدا وانا لو مكانك هعمل كده بالظبط بس للأسف الستات فاهمة الموضوع غلط وفاكرة لما تهدد الراجل هيسمع كلامها ويخاف منها وهو ممكن يعمل اي حاجة ويقول الشرع معايا (ده لو عايز يتجوز) واي حاجة تانية بقا على قفا من يشيل وحاجة ببلاش كده

ربنا يعافينا يا رب ويسترها علينا وعلى بناتنا وستتاتنا ورجالتنا كلهم سواء ازواج أو أبهات أو إخوات وربنا يخليكي زيونة دائمة معانا وميحرمناش من نصايحك الحلوة وكلامك الجميل

لكي تحية عطرة و35 كيلو معزة

Anonymous said...

dear habiba:
i like this name alot by the way
anyway may be i nere ben married but whgat i knew that guys rnt fair with the females and to me i consider marriage is a buesniss betweenn th emale and the female ,th eman want sex and the female want 2esteqrar o family im sorry 4 that guys but this is my idea about guys even about my dad.they r selfish and they just care about themself and most of them are cheap
anyway ya fandem just say 7asbena allah o ne3m el wakeel o sebeha 3ala rabek and i agree with all what u said about the way community look at the divorced female
is like shiot i know
yalla salam ya basha o 3ayzeen ba2a el post el new yekon 7aga gededah 2ermy el 2adeem wara dahrek plz
take care
peace out

عبدالرحمن فارس said...

الرائعون كالأحجار الكريمه لا نصنعهم ولكن نبحث عنهم لنهنئهم بالعام الجديد ... كل عام وأنتم بخير
عام مضى وعام يأتي ويارب السنه دي تكون أحسن من الي قبليها ونشوف نفسنا و مصر أحسن ....

الباز أفندى said...

بصراحه رعبتينى من الجواز

بس مش دى المشكله

المشكله ان فى حاجه اتعملت غلط من الاساس

هل العيوب اللى ظهرت دى مكنتش واضحه خالص قبل الجواز فى زوجك



واضح انه مش متدين مش عارف واجباته ولا حقوقه عند زوجته


وحاسس جدا جدا بمعاناتك وبموقفك

ومش بأيدى شئ غير انى ادعيلك ان ربنا يعوضك بالاحسن منه

Anonymous said...

Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!

habiba said...

thx a lot sir